17.10.24. Музичне заняття для дітей середнього віку

  Добрий ранок усім!

    Для дітей 5 року життя маю цікааві музичні вправи.

    Для початку пропоную подивитися музичне заняття з Нюшею.

    



    А зараз трохи повивчаємо, які звуки у музичних інструментів.



    На останок пропоную веселу музичну гру.



    Для дорослих маю цікаву інформацію, як завучувати вірші за допомогою мнемотаблиць.


 «Навчайте дитину якимось невідомим їй п’яти словам  – і вона буде довго та марно мучитись, та пов’яжіть двадцять таких слів з картинками, і дитина їх засвоїть вмить»                 К.Д.Ушинський

 

Постановка проблеми. Вивчення віршів - є невід’ємною складовою організації роботи з  розвитку особистості в умовах дошкільного навчального закладу. Розучування римованих рядків вчить дитину сприймати поезію, виховує відчуття прекрасного та сприяє формуванню загальнокультурного рівня дошкільників. Заучування віршів напам’ять стимулює вищі психічні функції, що в свою чергу, позитивно впливає на особистість дитини. 

Процес  заучування віршів доволі складний для дошкільників. Ось чому використання мнемотехніки при розучуванні віршів залишається актуальним. Мнемотехнічні засоби дозволяють ефективніше сприймати інформацію, швидше її засвоювати, полегшуючи процес вивчення віршів.

Аналіз останніх публікацій. Дослідженням ефективності  використання мнемотехніки в умовах сучасної освіти займаються  Г.Чепурний, Є. Кєтова, С. Ванжа, Т. Полянська, Н. Соколова та ін.

Керівник Центру освітніх технологій «Школа ейдотехніки», психолог, доктор педагогічних наук Чепурний Г.А.  розглядає мнемотехніку, як новітню технологію ефективного засвоєння інформації в умовах сучасної освіти. Він класифікує методи та прийоми мнемотехніки, описує алгоритм застосування мнемотехнічних  методик для засвоєння навчальної інформації в загальноосвітніх та дошкільних закладах. [8]

В своїх роботах, присвячених вивченню мнемотехніки, як засобу розвитку усного описового мовлення, психолог Є. Кєтова вказує, що використання мнемотехніки з дітьми допомагає збагатити їх словниковий запас та сприяє формуванню, як поверхневого так і глибокого синтаксування.  Автор наголошує, що застосування мнемотехніки позитивно впливає на пам’ять дошкільників, її об’єм, швидкість запам’ятовування матеріалу. [3].

          Відомий педагог Т.Большева стверджує, що зоровий образ, який зберігся у дитини після прослуховування вірша, що супроводжується переглядом малюнків, дозволяє значно швидше запам'ятати текст. Автор рекомендує для дітей  молодшого та середнього дошкільного віку використовувати кольорові мнемотаблиці, тому що у дітей швидко і надовго залишаються у пам’яті  саме кольорові образи: ялинка- зелена, ягода – червона, а дітям старшого дошкільного віку доцільно пропонувати мнемотаблиці з графічним зображенням.  [2]       

         Доктор педагогічних наук Т. Полянська, спираючись на дослідження Т. Большевої, аргументує необхідність етапного проведення роботи з дітьми по засвоєнню техніки запам’ятовування віршованих текстів за допомогою  мнемотаблиць [6].

Мета: вивчення передового педагогічного досвіду з дослідження  мнемотехнічних  прийомів стимулювання пам’яті та можливостей їх застосування в практиці роботи з дітьми  дошкільного віку  під час розучування віршованих текстів.

Виклад основного матеріалу. Запам’ятовування поетичних рядків – складний процес, який починається в короткотривалій пам'яті і завершується в довготривалій пам'яті і під час якого з віршованим матеріалом відбуваються певні дії. В процесі запам’ятовування використовуються зорові та акустичні образи, які є складовими сенсорної пам’яті. У короткотривалу пам'ять із сенсорної пам'яті потрапляє тільки той матеріал, який пізнано шляхом зіставлення актуального сенсорного образу з еталонами, що зберігаються в довготривалій пам'яті. У процесі складного перетворення матеріал зазнає класифікації на основі смислових ознак і надходить у відповідну частину довготривалої пам'яті. Як тільки ці зв'язки встановлено й закріплено, матеріал залишається в довготривалій пам'яті «для вічного зберігання». Тому для успішного встановлення смислових зв’язків педагог-практик  має врахувати наступні чинники:

- обсяг матеріалу, що міститься в короткотривалій пам'яті;

час перебування матеріалу в короткотривалій пам'яті (цей час можна необмежено збільшувати, повторюючи матеріал);

наявність чинників, що заважають (побічний матеріал, що виникає у свідомості в межах 30 секунд до або після одержання матеріалу, призначеного для запам'ятовування);

- розмаїття форм представлення матеріалу в короткотривалій пам'яті (візуального, акустичного і понятійного);

- ступінь "знайомості" матеріалу, його осмисленість, тобто наявність аналогічних за змістом знань, що зберігаються в довготривалій пам'яті;

- кількість смислових зв'язків, які встановлюються у процесі запам'ятовування, чому сприяє його повторне відтворення в різних контекстах, тобто його осмислення.  [7]

Запам’ятовування віршованого тексту може проводитись за різними  алгоритмами. Найбільш поширеними вважаються механічний та  логічний способи. Механічний спосіб запам’ятовування передбачає багаторазове повторення необхідного матеріалу. Іншими словами – це зубріння вірша, що робить його найменш ефективним з усіх. Результати такого вивчення вірша доволі швидко «випаровуються» із пам’яті  В основу логічного способу запам’ятовування покладена необхідність усвідомити зв’язок між елементами вірша. В свою чергу, це може призвести до порушення послідовності у відтворенні матеріалу .[4]

На матеріалі вивченого нами передового досвіду  було з’ясовано, що існують і інші способи запам’ятовування, які ґрунтуються на переведенні тексту в  візуальний образ і полегшують його збереження в пам’яті. Це мнемотехнічні прийоми, в процесі яких дитина встановлює зв'язок між словом та картинкою.

Мнемотехніка (грец. τα μνημονιχα — мистецтво запам'ятовування)  (мнемоніка) – це сукупність прийомів та способів, які полегшують процес запам’ятовування, утворюючи штучні асоціації. Реалізується спосіб мнемотехнічного запам’ятовування  шляхом візуалізації (зображення)  явища, об’єкту або суб’єкту, що в достатній мірі його описує і тим самим полегшує його запам’ятовування [4].

Мнемотехніка  в практиці роботи з дітьми дошкільного віку  дозволяє організувати   швидке і цікаве  запам’ятовування необхідної інформації і виступає  прийомом мовленнєвого розвитку. Проте впровадження мнемотехнічних засобів у навчанні дітей вимагає дотримання  певної послідовності та забезпечення  принципів наступності та послідовності, або, як говорять педагоги-практики «від простого до складного». Спочатку дітей навчають роботі з мнемоквадратами, потім з мнемодоріжками, а далі переходять до мнемотаблиць  [2]

Алгоритм ознайомлення дошкільників з мнемотехнічними засобами включає наступні аспекти:

-         засвоєння практики роботи з мнемоквадратом – окремим, простим малюнком, який містить певну інформацію стосовно  суб’єкта, об’єкта або явища; [дод.1]

-         робота з мнемодоріжкою, яка складається з 4 і більше мнемоквадратів,  розташованих в одну лінію: [дод.2]

-         читання мнемотаблиць, що містять у собі певну кількість мнемоквадратів, розташованих у вигляді таблиці, які  і відтворюють  вірш. [дод.3, 4]

Читання мнемотаблиць – найскладніший етап обробки матеріалу для запам’ятовування, який включає в себе перетворення інформації з абстрактних символів в образи. Цей процес дозволяє послідовно записувати в мозок інформацію, перетворену в комбінації зорових образів за допомогою картинок-образів, які відповідають словам тексту. Наочно-образна пам’ять дитини має  переважно  мимовільний  характер:  діти  краще запам’ятовують  події,  предмети,  факти,  явища,  що  близькі  до  їхнього життєвого досвіду. Тому вся нова інформація, знання мають спиратися на  життєвий  досвід  дітей.  Для цього доцільно використовувати  образні картинки, які максимально зрозумілі та знайомі дітям. Мислення дитини дошкільного віку дуже добре «реагує» на подібний матеріал та сприяє формуванню тривалих, стійких асоціативних структур, що і покладено в основу мнемотехнічних прийомів. Таким чином, вірш запам’ятовується швидше і відтворюється дитиною без помилок.

В мнемотаблиці можна зобразити як головних героїв так і другорядних персонажів,  природні явища та предмети, схематично відтворити слова-ознаки предметів, зобразити дії персонажів. Під час роботи з мнемотаблицям у дітей дошкільного віку спостерігається цікавість до вивчення віршів, а значить,  зростає і пізнавальний інтерес.

Алгоритм використання мнемотаблиці для вивчення віршів з дітьми має такі етапи:

1. Емоційне, виразне читання вірша педагогом.

2. Розгляд таблиці, її елементів та коротка бесіда за змістом вірша.

3. Пояснення незрозумілих слів.

4.Повторне читання вірша, під час якого діти слідкують за послідовністю схем.

5. Самостійне повторення вірша з опорою на мнемотаблицю.

6. Читання вірша дітьми без допомоги таблиці.

З власного досвіду роботи за цією технікою можемо додати, що найпростішим способом  роботи з мнемотаблицею є  показ її дитині та розучування  вірша по рядках. Проте дітям набагато цікавіше спочатку розфарбовувати готові картинки, а вже потім повторювати текст. Для дітей старшого дошкільного віку краще малювати  мнемотаблицю у них на очах, залучаючи до цього самих дітей. [дод.3,4]

В додатках до статті представлено мнемотаблиці до авторських віршів та рекомендованих для заучування творів українських дитячих письменників

Висновки.

В даній статті ми розкрили мнемотехнічні засоби  розвитку мовлення, памяті, а саме, заучування віршів за допомогою мнемотаблиць

 Існують декілька способів запам’ятовування. Найефективнішим, з погляду застосування з дітьми дошкільного віку, ми вважаємо спосіб покращення нової інформації шляхом утворення асоціативних зв’язків за допомогою мнемотехнічних  прийомів, які використовують природні механізми пам'яті мозку і дозволяють повністю контролювати процес запам'ятовування, збереження і пригадування інформації.

Використання мнемотаблиць  в процесі вивчення віршів захоплює дітей, перетворює заняття в гру, сприяє розвитку у дітей всіх видів пам’яті,  асоціативного, логічного мислення, зорового сприймання, уваги, мовлення. У дітей розширюються творчі можливості, з’являється інтерес до заучування віршів, потішок, інших поетичних творів. Діти долають страх,  нерішучість, сором’язливість, вчаться вільно триматись перед аудиторією. А це підвищує їх адаптацію у соціумі.  

    Заняття добігло кінця, до нових зустрічей!

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

12.11.24. Музичне заняття для дітей середнього віку

04.12.23. Музичне заняття для дітей І молодшої групи

11.11.24. Музичне заняття для дітей раннього віку